Καταγγελία προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Ρόδου για παράνομη διάνοιξη δρόμου στον Ακραμύτη Ρόδου

Καταγγελία κατά παντός υπευθύνου για παράνομη διάνοιξη δρόμου, περιβαλλοντική καταστροφή και παράβαση της νομοθεσίας προστασίας περιοχών Natura 2000 και Καταφυγίων Άγριας Ζωής στον Ακραμύτη Ρόδου έχει κατατεθεί προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Ρόδου
1. Εισαγωγή
Ο ορεινός όγκος του Ακραμύτη, στο νοτιοδυτικό τμήμα της Ρόδου, αποτελεί έναν από τους τελευταίους φυσικά αλώβητους ορεινούς σχηματισμούς του νησιού. Έχει χαρακτηριστεί ως:
– Ειδική Ζώνη Διατήρησης (ΕΖΔ) Natura 2000 με κωδικό GR4210005 και Ζώνη Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) Natura 2000 με κωδικό GR4210030 (ΦΕΚ Β’ 4432/2017),
– Καταφύγιο Άγριας Ζωής με βάση το ΦΕΚ Β’ 916/1998.
2. Ερώτημα νομιμότητας των εκτελούμενων εργασιών
Βάσει μαρτυριών από άτομα που δραστηριοποιούνται στον τομέα του οικοτουρισμού, από τον Απρίλιο 2025 πραγματοποιείται διάνοιξη νέου δρόμου μεγάλης έκτασης εντός της προστατευόμενης περιοχής του Ακραμύτη, με χρήση βαρέων ερπυστριοφόρων σκαπτικών μηχανημάτων του Ελληνικού Στρατού και του Δήμου Ρόδου.
Η επέμβαση, σύμφωνα με τις ίδιες μαρτυρίες, έχει μήκος περίπου 3 χλμ και ξεκινά από τον ασφαλτόδρομο και φτάνει έως και πριν το εκκλησάκι του Αϊ Γιάννη, περνώντας ανατολικά από το ιστορικό «Λημέρι των Κατασκόπων».
Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία δημοσιοποιημένη πράξη περιβαλλοντικής έγκρισης, Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), ούτε Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Αντιθέτως, όλα τα διαθέσιμα στοιχεία συνηγορούν στην απουσία νόμιμης διαδικασίας.
Ερωτώνται οι αρμόδιες αρχές:
– Έχει εκδοθεί ΣΜΠΕ ή ΑΕΠΟ που να καλύπτει τις επεμβάσεις στον Ακραμύτη (ν. 1650/1986, ν. 4685/2020);
– Αν όχι, πώς αιτιολογείται η υλοποίηση τεχνικού έργου σε περιοχή Natura 2000 (Οδηγία 92/43/ΕΟΚ και ν. 3937/2011);
– Ποιος φορέας έδωσε την εντολή και ποια είναι η θεσμική του αρμοδιότητα;
– Με ποια απόφαση εμπλέκεται ο Ελληνικός Στρατός σε πολιτικής φύσεως έργο, χωρίς να έχει κηρυχθεί έκτακτη ανάγκη;
3. Αιτήματα
Ζητούμε:
– Την άμεση και οριστική διακοπή όλων των εργασιών και την άμεση απομάκρυνση κάθε μηχανήματος και εξοπλισμού από την περιοχή του Ακραμύτη.
– Τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για την αναζήτηση ποινικών ευθυνών και την τυχόν τέλεση αδικημάτων, όπως:
• Παραβίαση της δασικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας (Ν. 1650/1986, Ν. 4685/2020),
• Παράβαση καθήκοντος (άρθρο 259 Π.Κ.),
• Εκτέλεση έργου χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση.
– Τη δημοσιοποίηση όλων των διοικητικών πράξεων, εγκρίσεων, γνωμοδοτήσεων και χαρτών που αφορούν την περιοχή και το συγκεκριμένο έργο, καθώς και των στοιχείων που οδήγησαν στην υλοποίησή του.
– Την πλήρη αποκατάσταση της φυσικής μορφολογίας και του δασικού χαρακτήρα της περιοχής, με ευθύνη των αρμόδιων φορέων, και την απομάκρυνση κάθε τεχνικής ή άλλης επέμβασης που αλλοιώνει το περιβάλλον.
– Την αναζήτηση διοικητικών ευθυνών για κάθε δημόσιο φορέα ή υπηρεσία που:
• Εξέδωσε παράνομες ή πλημμελείς εγκρίσεις,
• Παρέλειψε να ενεργήσει για την αποτροπή της επέμβασης,
• Παρέβλεψε τις διατάξεις προστασίας για περιοχές Natura 2000 και καταφύγια άγριας ζωής.
– Τη διερεύνηση πειθαρχικών ευθυνών υπαλλήλων ή αιρετών που ενέχονται στην υπόθεση, και την επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων, όπου συντρέχει λόγος, για πράξεις ή παραλείψεις που ζημίωσαν το περιβάλλον και προσέβαλαν τις αρχές της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης.
– Την αναζήτηση αστικών ευθυνών κάθε εμπλεκόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου, με σκοπό την αποκατάσταση της ζημίας και την καταβολή αποζημιώσεων προς το Δημόσιο ή πληγέντες τρίτους, σύμφωνα με τον Ν. 1650/1986 (άρθρο 29) και τον Αστικό Κώδικα.
– Την οριστική απαγόρευση κάθε νέας τεχνικής επέμβασης, εγκατάστασης ή οδοποιίας στην περιοχή του Ακραμύτη
Πηγή:www.dimokratiki.gr