Μικέλα Φακιδαράκη στον topfm: «Πιο έξυπνη επιλογή από κείμενο του Ιωάννου δεν θα μπορούσε να έχει γίνει – Δεν είχαμε εκπλήξεις… – Να συνεχίσουν οι καθηγητές να τολμάνε ζητώντας τη γνώμη του μαθητή» (ηχητικό)

Του Στέλιου Σαρέσκου
Άνοιξε η αυλαία των Πανελλήνιων εξετάσεων 2025, με τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, τα οποία, σε πρώτη ανάγνωση, κρίθηκαν ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές δεν θα αντιμετώπισαν ιδιαίτερες δυσκολίες και ότι οι ερωτήσεις εντάσσονται πλήρως στο πνεύμα των οδηγιών του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της εξεταστέας ύλης, χωρίς να περιλαμβάνουν παγίδες ή να απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις.
Η Μικέλα Φακιδαράκη, φιλόλογος, μίλησε στην εκπομπή του topfm «Ρόδος είναι και γυρίζει» και στον Στέλιο Σαρέσκο για την Έκθεση χαρακτηρίζοντας, συνολικά, όσα ζητήθηκαν από τους υποψήφιους, ως μέτριας δυσκολίας θέματα.
«Το πιο θετικό είναι ότι υπάρχει στροφή στη δημιουργική γραφή – Τα παιδιά βγήκαν με χαμόγελα από τις αίθουσες»
«Κατ’ αρχάς θεωρώ πολύ θετικό ότι οι περισσότεροι υποψήφιοι βγήκαν με χαμόγελο από τα εξεταστικά κέντρα. Για μένα είναι σημαντικό ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια στροφή προς την δημιουργική γραφή. Νομίζω πως είναι ο καλύτερος τρόπος να ξεκινούν οι Πανελλήνιες με αυτό το μάθημα. Όπως είναι σημαντικό για όλα τα παιδιά να τους μένει ένα θετικό συναίσθημα στην πρώτη εξέταση, πριν πάνε στα… βαθιά, στα Αρχαία και στα Μαθηματικά…».
«Μακάρι να συνεχιστεί η έμφαση που δίνεται τα τελευταία χρόνια στην προσωπική έκφραση του μαθητή και να αφήσουμε οριστικά πίσω μας το φαινόμενο της παπαγαλίας των μαθητών με τα πολύ τυποποιημένα γραπτά…».
«Ήταν οικείος και επίκαιρος ο θεματικός άξονας της δημιουργικότητας. Πάντα σε συσχέτιση με το σχολικό περιβάλλον και τις προσωπικές εμπειρίες του μαθητή. Έτσι κι αλλιώς οι μαθητές γράφουν. Οπότε αυτό που θέλουμε να δούμε είναι η οπτική γωνία του μαθητή. Τα μη λογοτεχνικά κείμενα, τα δύο που έβαλαν ήταν κατανοητά. Καλογραμμένα θα μπορούσα να πω. Και βοήθησαν πολύ τους μαθητές στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης άποψης, ενός ολοκληρωμένου».
«Πιο έξυπνη επιλογή από κείμενο του Ιωάννου δεν θα μπορούσε να έχει γίνει…»
«Το λογοτεχνικό κείμενο ήταν του Ιωάννου. Πιο έξυπνη επιλογή δεν θα μπορούσε να έχει γίνει. Ο Ιωάννου ήταν κι αυτός φιλόλογος. Οπότε οι θεματικές του περιστρέφονται συχνά γύρω από το σχολείο, από τις παθογένειες του και τις παθογένειες της κοινωνίας. Στο συγκεκριμένο κείμενο μιλούσε για την έλλειψη δημιουργικότητας στο χώρο εργασίας. Οπότε προετοίμαζε τους μαθητές ουσιαστικά και για τον τρόπο που θα ασκήσουν μελλοντικά το επάγγελμά τους».
«Το κείμενο του Ιωάννου βοήθησε να εμπλακούν τα ίδια τα παιδιά να εμπλακούν συναισθηματικά. Συγκεκριμένα, στο 4B, όπου ζητάει καθαρά την κριτική τους ικανότητα»
«Τι μπορεί να δυσκόλεψε τους μαθητές; Το ένα θέμα ήταν η μετατροπή της ενεργητικής Σύνταξης σε παθητική. Τέτοιες ίδιες μετατροπές θέλουν εμπειρία. Γι’ αυτό εικάζω ότι μπορεί να δυσκόλεψαν τους υποψηφίους. Οι μαθητές της θεωρητικής είναι περισσότερο εξοικειωμένοι, χωρίς να αποκλείεται να δυσκολεύτηκαν κι αυτοί στο συγκεκριμένο θέμα».
«Το δεύτερο σημείο που ίσως να δυσκόλεψε τα παιδιά είναι η ερώτηση που είχε να κάνει με το λογοτεχνικό κείμενο. Ήθελε και καλή κατανόηση κειμένου και καλή κατανόηση των κειμενικών δεικτών».
«Δεν είχαμε εκπλήξεις και δεν υπήρχαν πολλά περιθώρια για να βγουν τα παιδιά εκτός θέματος…»
«Εξαιρώ το θέμα της Έκθεσης γιατί το θέμα της Έκθεσης είναι από μόνο του απαιτητικό. Όπως και το περσινό. Απλά θεωρώ ότι φέτος και πέρυσι ο τρόπος που ήταν δοσμένο δημιούργησε ιδιαίτερη δυσκολία στους μαθητές να κατανοήσουν την εκφώνηση ή θεωρώ ότι δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια να βγουν εκτός θέματος. Δεν είχαμε εκπλήξεις».
«Από εκεί και πέρα αυτό που θα εξεταστεί, είναι η επάρκεια των επιχειρημάτων, είναι το ύφος, η υφολογική συνέπεια, η σωστή δομή και μορφοσυντακτικά να είναι σωστό το κείμενο που θα παράξουν».
«Ήταν το ίδιο βατό θέμα με το περσινό της Έκθεσης. Στο ίδιο σκεπτικό. Καλούσε και πάλι τους μαθητές να σκεφτούν κριτικά με δημιουργικό τρόπο. Θα ήθελα να συνεχίσουν οι καθηγητές που βάζουν τα θέματα, να σχεδιάζουν με τέτοιο τρόπο τα θέματα των Πανελληνίων και ακόμα περισσότερο να τολμάνε! Να καλούν και το μαθητή να συζητήσει, να ακουστεί η γνώμη του και να καινοτομήσει».
Ακούστε την κ. Φακιραδάκη: