Φαίδρα Μαίρη στον topfm: «Είναι μύθος τα περί… s.o.s στην Έκθεση. Όμως, η τεχνολογία και η ανάπτυξη της ΑΙ είναι μεταξύ των υποψήφιων θεμάτων» (ηχητικό)

Του Στέλιου Σαρέσκου
Πρεμιέρα αύριο, Παρασκευή 30 Μαΐου 2025 για τις φετινές Πανελλήνιες Εξετάσεις για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων, με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας
Το εν λόγω μάθημα (Έκθεση), είναι το μοναδικό Γενικής Παιδείας στο οποίο θα εξεταστούν όλοι οι υποψήφιοι των ΓΕΛ. Από τη Δευτέρα 2 Ιουνίου έως και την Παρασκευή 6 Ιουνίου οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε μαθήματα Προσανατολισμού.
Ως ώρα έναρξης εξέτασης έχει ορισθεί η 08:30 και οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00. Η διάρκεια εξέτασης είναι τρεις (3) ώρες.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι για τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα αρχίσουν το Σάββατο, 31 Μαΐου με το μάθημα των Νέων Ελληνικών.
Η Φαίδρα Μαίρη, φιλόλογος, φιλοξενήθηκε στο στούντιο του topfm και στην εκπομπή «Ρόδος είναι και γυρίζει» και μίλησε στον Στέλιο Σαρέσκο για τις Πανελλήνιες εξετάσεις, τις εμπειρίες της από την επαφή με υποψήφιους και υποψήφιες σε όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας, τον καθοριστικό και κρίσιμο ρόλο των γονιών στην ψυχολογία των παιδιών, τη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ μαθητών-τριών και καθηγητών του φροντιστηρίου και έδωσε συμβουλές – με πρόσφατες μνήμες (πέντε χρόνια πριν) από τη χρονιά που η ίδια ήταν υποψήφια – για το πως είναι ωφέλιμο να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι τις ώρες που απομένουν μέχρι τη στιγμή έναρξης της αυριανής (30/5) εξέτασης.
«Πολύ δύσκολα διαχειρίζεται το άγχος του υποψηφίου πριν από την πρώτη εξέταση»
«Νιώθω ακριβώς το πως αισθάνονται τα παιδιά. Τα καταλαβαίνω απόλυτα. Γυρίζω τις σκέψεις μου στη μέρα που εγώ έδινα το πρώτο μου μάθημα… Ήταν η πρώτη φορά που θα πάλευα μόνη μου για ένα δικό μου στόχο, για το δικό μου μέλλον. Σε μια αίθουσα με μια κόλα χαρτί και ένα στυλό μπροστά μου και ένα ρολόι απέναντί μου. Όλο αυτό είναι πολύ αγχωτικό… Ωστόσο, είχα κοντά μου τους καθηγητές , με τους οποίους στη συνέχεια χτίσαμε σχέσεις ζωής. Στάθηκα πολύ τυχερή σε αυτό το κομμάτι «
«Τα παιδιά περνάνε τις περισσότερες ώρες της ημέρας, στα τελευταία δύο χρόνια, πριν από τις Πανελλήνιες, με τους καθηγητές του φροντιστηρίου και είναι λογικό να τους μεταφέρουν το άγχος τους και τους προβληματισμούς τους. Και οι περισσότεροι υποψήφιοι καλούνται να επιλέξουν μια σχολή στα 18 τους χρόνια, χωρίς να είναι καθόλου σίγουροι… «
«Καθηγητές και υποψήφιοι, βαδίζουν χέρι – χέρι το δρόμο για τις Πανελλήνιες για δύο χρόνια»
«Για δύο χρόνια, οι καθηγητές πάνε χέρι – χέρι με τα παιδιά σε αυτό το δρόμο. Είναι και φίλοι και βοηθοί τους σε όλο αυτό το διάστημα. Ο υποψήφιος, αν έχει σωστή καθοδήγηση, μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα το άγχος του. Όμως, κακά τα ψέματα… Δεν είναι καθόλου εύκολο. Όταν γυρνάω σπίτι το βράδυ, το κλείνω την πόρτα και σκέφτομαι αυτούς τους μαθητές και την αγωνία τους. Να αποδείξουν στους γονείς τους ότι αξίζουν…»
«Βλέπουμε παιδιά να υπερβάλλουν εαυτούς και να κοιμούνται λίγες ώρες, κάτι που είναι μεγάλο λάθος. Το μυαλό δεν δουλεύει αν δεν υπάρχει ύπνος. Εμείς τους προετοιμάζουμε όλα τα χρόνια με πάρα πολλά διαγωνίσματα. Μαθαίνουν να διαχειρίζονται το άγχος τους και παράλληλα βλέπουν τη βελτίωσή τους. Αν δούνε το πρώτο διαγώνισμα και το τελευταίο, καταλαβαίνουν ότι έχουν κάνει άλματα κι αυτό τονώνει την αυτοπεποίθησή τους. Όταν βέβαια, αύριο (29/5) περάσουν την πόρτα για την πρώτη εξέταση, θα νιώσουν διαφορετικά, όσο καλά προετοιμασμένοι και να είναι «
«Η Έκθεση είναι υποκειμενικό μάθημα και γι αυτό βλέπουμε αποκλίσεις στους βαθμούς των εξεταστών»
«Η έκθεση είναι δύσκολο μάθημα. Θα το ονόμαζα μάθημα ζωής και δεν είναι τυχαίο ότι είναι το μόνο κοινό σε όλες τις κατευθύνσεις. Η έκθεση διευρύνει τους ορίζοντές σου. Σε μαθαίνει να σκέφτεσαι κριτικά, να οργανώνεις τις σκέψεις σου και να επιχειρηματολογείς, κάτι πολύ χρήσιμο σε όποια
δουλειά και να ακολουθήσεις στο μέλλον. Είτε γίνεις γιατρός, είτε γίνεις δικηγόρος, είτε γίνεις αρχιτέκτονας… «
«Η αλήθεια είναι ότι όλα τα χρόνια, οι καθηγητές που ελέγχουν τα γραπτά, ναι μεν προσπαθούν να βαθμολογήσουν αντικειμενικά, αλλά εδώ και αρκετά χρόνια βλέπουμε αποκλίσεις ανάμεσα στους βαθμούς των δύο εξεταστών… Γι’ αυτό τον λόγο μπαίνει πολλές φορές και κάποιος τρίτος. Γιατί η έκθεση είναι ένα υποκειμενικό μάθημα. Βλέπεις την κάθε σκέψη ενός μαθητή και εκεί, εξαρτάται ο καθένας το πώς θα την κρίνει «
«Είναι μύθος τα περί… s.o.s στην Έκθεση. Όμως, η τεχνολογία και η ανάπτυξη της ΑΙ είναι μεταξύ των υποψήφιων θεμάτων»
«Αυτά που λέγονται πάντα περί θεμάτων – φαβορί και θέματα – s.o.s, για την έκθεση, είναι ένας μύθος… Επιλέγονται συνήθως θέματα της επικαιρότητας αλλά μπορεί να είναι κάτι ειδικό, μπορεί να είναι κάτι πιο γενικό… Προσωπικά, θα κοιτούσα κυρίως θέματα γύρω από την τεχνολογία και κυρίως την ανάπτυξη του ΑΙ που βλέπουμε ότι επιδρά όλο και περισσότερο στη ζωή μας «
«Εφοδιάζουμε τα παιδιά με αρκετές φράσεις, λέξεις, προτάσεις που μπορούν να χρησιμοποιήσουν σε όποια θέμα κι αν συναντήσουν στην εξέταση. Γύρω από την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, την ενσυναίσθηση, τη διεύρυνση των οριζόντων σε όλους τους τομείς… «
«Η πλειοψηφία των παιδιών προτιμάει στο τέλος, τις οικονομικές σχολές. Μέσω των φιλολογικών, ο κλάδος που ανεβαίνει συνεχώς στις επιλογές των υποψηφίων είναι η ψυχολογία «
«Μεγάλο λάθος και βάρος για τα παιδιά, να τα φορτώνουν οι γονείς με τις δικές τους προσδοκίες»
«Οι γονείς δεν πρέπει να φορτώνουν με άγχος τα παιδιά που νιώθουν ότι αν αποτύχουν, θα χάσουν την εκτίμηση και την αγάπη των γονιών τους. Οι προσδοκίες είναι δικές τους, δεν είναι των γονιών. Γι αυτό πολλά παιδιά νοιάζονται κυρίως για να ακούσουν, στο τέλος ένα μπράβο από τους γονείς… Μεγάλο λάθος «
«Τα παιδιά να κλείσουν τα βιβλία σήμερα, να πάνε μια βόλτα με τους φίλους τους ή να ασχοληθούν με οτιδήποτε που τους χαλαρώνει. Να καθαρίσει το μυαλό τους και να αποφορτιστούν. Να κοιμηθούν καλά, γιατί ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός. Αν δεν ξεκουραστεί το μυαλό, δεν μπορούν να έχουν την απόδοση που θέλουν»
Aκούστε την κ. Μαίρη: