
Η Ελλάδα έχει οικοδομήσει ένα εξαιρετικό τουριστικό brand, ωστόσο χρειάζεται μια στρατηγική αφενός για να το προστατεύσει και αφετέρου για να συνεχίσει να το υποστηρίζει με τρόπο που θα επιτρέψει στη χώρα μας να διατηρήσει την αυθεντικότητα και την ταυτότητά της. Αυτήν την ανάγκη υπογράμμισαν κορυφαία στελέχη του κλάδου, εκπρόσωποι του επιχειρηματικού και του πολιτικού κόσμου, φορείς καθώς και εκπρόσωποι της πανεπιστημιακής κοινότητας, κατά την πρώτη ημέρα του συνεδρίου «Reimagine Tourism in Greece» που διοργανώνει η «Καθημερινή» στις 18 και 19 Νοεμβρίου στον Φάρο του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
=Αυτή η στρατηγική περιλαμβάνει βελτίωση των υποδομών σε αεροδρόμια και λιμάνια, επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, καθώς και τη σωστή διαχείριση των τουριστικών ροών. Ολα αυτά την ώρα που η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν αποτελεί φλέγον ζήτημα για τον κλάδο.
Η Ελλάδα έχει οικοδομήσει ένα εξαιρετικά ισχυρό τουριστικό brand τα τελευταία 10-12 χρόνια, υπογράμμισε ο Ευτύχης Βασιλάκης, πρόεδρος της Αegean και διευθύνων σύμβουλος της Autohellas Hertz. Αυτή η επιτυχία, όμως, κρύβει και το μεγαλύτερο ρίσκο. «Οι ανταγωνιστές βελτιώνονται, οι απαιτήσεις των ταξιδιωτών αυξάνονται και κάθε αστοχία, από τις υποδομές μέχρι και την εξυπηρέτηση, μπορεί να πληγώσει την εικόνα της χώρας», είπε ο κ. Βασιλάκης. Τόνισε επίσης πως ο κλάδος συνεχίζει να αναπτύσσεται, όμως αυτό απαιτεί: καλύτερες υποδομές και στα αεροδρόμια, επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, εκπαίδευση και κουλτούρα φιλοξενίας και συνεχή προσπάθεια από όλους τους κρίκους της τουριστικής αλυσίδας. Στις ελλιπείς ακτοπλοϊκές υποδομές της χώρας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο Κυριάκος Μάγειρας, εκτελεστικός πρόεδρος Δ.Σ. της Attica Group. «Εδώ και 20 με 25 χρόνια δεν έχουν γίνει ουσιαστικές επενδύσεις στα λιμάνια». Η λύση, κατά τον ίδιο, βρίσκεται στις μακροχρόνιες παραχωρήσεις, στις επενδύσεις με ΣΔΙΤ, στη συνεννόηση κεντρικού κράτους, δήμων, λιμενικών ταμείων και στο στρατηγικό σχέδιο για την πράσινη μετάβαση. Σε ό,τι αφορά την πράσινη ναυσιπλοΐα, το τοπίο παραμένει θολό, σχολιάζοντας πως «πληρώνουμε εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο. Χρειαζόμαστε σαφή πολιτική: πότε, πώς και με ποιο κόστος θα γίνει η μετάβαση».
Νέα σελίδα
Αλλά και ο CEO της Fraport Greece Αλεξάντερ Τσινέλ αναφερόμενος στα σχέδια της εταιρείας τόνισε πως «μπαίνουμε σε μια νέα σελίδα. Πρέπει να κάνουμε τις απαραίτητες παρεμβάσεις για να διασφαλίσουμε ότι οι υποδομές είναι ασφαλείς και έτοιμες για την επόμενη δεκαετία». Αναφερόμενος και στο θέμα της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν τόνισε πως «πρέπει να ευθυγραμμιστούν οι προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων στην κοινότητα του τουρισμού, ώστε ο τουρίστας να μην έρθει σε άδειες πόλεις ή βαρετούς προορισμούς».
Στο πάνελ «Ευκαιρίες και ρίσκα για τον ελληνικό τουρισμό» συμμετείχαν (από αριστερά) οι Ευτ. Βασιλάκης, πρόεδρος της Aegean και δ.σ. της Autohellas Hertz, Γ. Χατζής, πρόεδρος της ΠΟΞ, Αλ. Τσινέλ, CEO της Fraport Greece, Θ. Τζούρος, ανώτερος γεν. διευθυντής της Τρ. Πειραιώς, και Κ. Μάγειρας, εκτελεστικός πρόεδρος Δ.Σ. της Attica Group, με συντονιστή τον Αθ. Ελλις. [STUDIO KOMINIS]«Να υπάρξει χωροχρονική διάχυση του τουριστικού προϊόντος», τόνισε από την πλευρά του ο Πάρις Τσάρτας, ομότιμος καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. «Δεν υπάρχει πλέον μια λογική που λέει ότι ο τουρισμός είναι υπόθεση του Ιουλίου και του Αυγούστου», επισήμανε στο πλαίσιο συζήτησης για την επίδραση της κλιματικής κρίσης στον τουρισμό.
«Κάθε αστοχία, από τις υποδομές μέχρι και την εξυπηρέτηση, μπορεί να πληγώσει την εικόνα της χώρας». Ευτύχης Βασιλάκης Πρόεδρος της Αegean και δ.σ. της Autohellas Hertz
Από την πλευρά του ο Γιάννης Χατζής, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και πρώτος αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, έδωσε έμφαση σε βασικές προκλήσεις των ξενοδοχείων, όπως το ανθρώπινο δυναμικό, η ανταγωνιστικότητα και η βραχυχρόνια μίσθωση. Ειδικά για το ανθρώπινο δυναμικό τόνισε πως «ο τουρισμός είναι συνέργειες πολλών κλάδων, αλλά στα ξενοδοχεία ο άνθρωπος είναι το θεμέλιο», και συνέχισε λέγοντας ότι «σήμερα ο κλάδος δεν έχει την αίγλη που είχε πριν από δέκα χρόνια. Πρέπει να πάψουμε να βλέπουμε τον τουρισμό ως ευκαιριακή εργασία και να τον κάνουμε πεδίο καριέρας».
Για «Το στοίχημα της βιωσιμότητας του ελληνικού τουρισμού» μίλησαν η Σέιχα Αλ Νουέις, γ.γ. του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, με την υπ. Τουρισμού, Ολγα Κεφαλογιάννη. [STUDIO KOMINIS]Στη σημασία της κατάρτισης και των ανθρώπινων πόρων στάθηκε και ο Τζέιμς Ράιλι, Director (non-executive) των East India Hotels, εκπέμποντας το μήνυμα πως «ο τουρισμός απευθύνεται πρώτα στη χώρα που τον φιλοξενεί». Για τον κ. Ράιλι, το κρίσιμο ζήτημα είναι οι ανθρώπινοι πόροι. Η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει περισσότερο στην εκπαίδευση και κατάρτιση όσων εργάζονται στη φιλοξενία. Ολα αυτά την ώρα που ο ξενοδοχειακός κλάδος παρουσιάζει έντονη επενδυτική δραστηριότητα, ενώ υπάρχει στροφή προς τα luxury καταλύματα, όπως τόνισε ο Θεόδωρος Τζούρος, ανώτερος γενικός διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς. Το 55% των δωματίων είναι σήμερα τετράστερα ή πεντάστερα (από 49% το 2019), ενώ η παρουσία των διεθνών brands έχει εκτοξευθεί αφού καταγράφονται 37.000 branded δωμάτια σήμερα, από 15.000 το 2019.
Reimagine Tourism in Greece: Η Ελλάδα επαναπροσδιορίζει το μοντέλο του τουρισμού της
«Χρειάζονται επενδύσεις σε υποδομές. Επενδύσεις όμως χωρίς στρατηγική κινδυνεύουν να είναι χωρίς αντίκρισμα», τόνισε από την πλευρά του ο Γιάννης Ρέτσος, CEO Electra Hotels & Resorts, πρόεδρος Δ.Σ. του Ιδρύματος Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Εκτίμησε ότι χρειάζεται στρατηγική από την κυβέρνηση και την τοπική αυτοδιοίκηση για να δημιουργηθούν εκείνες οι προϋποθέσεις που θα φτιάξουν ένα τουριστικό προϊόν με ισχυρή ταυτότητα, ανταγωνιστικότητα, το οποίο θα βοηθήσει τον τουρισμό να εξελιχθεί βιώσιμα, έτσι όπως επιτάσσουν οι συνθήκες του σήμερα. Τις πτυχές της φέρουσας τουριστικής ικανότητας της Αττικής ανέδειξε σε μελέτη ο Γεώργιος Δάφνος, ανώτερος διευθυντής έργων της Remaco A.E. – Σύμβουλοι Επιχειρήσεων και Ανάπτυξης, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως ο υπερτουρισμός στην Αθήνα δεν αφορά όλη την πόλη, αλλά συγκεκριμένες περιοχές. «Εχουμε, για παράδειγμα, τις περιοχές πλησίον της Ακρόπολης, όπου οι πιέσεις είναι μεγάλες. Ομως είμαστε μακριά από το να υποστηρίξουμε πως έχουμε υπερτουρισμό σε όλη την Αθήνα».
Στο πάνελ με θέμα «Ελληνικό Καλοκαίρι: Νοσταλγία και Πραγματικότητα» συμμετείχαν (από αριστερά) οι Στ. Καλύβας, καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων στην Οξφόρδη, Δ. Καραβέλλας, γεν. διευθυντής της WWF Ελλάς, και Γ. Ρέτσος, CEO Electra Hotels & Resorts, πρόεδρος Δ.Σ. του ΙΟΒΕ, με συντονιστή τον Μ. Τσιντσίνη. [ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ]Ποιες είναι οι διεθνείς πρακτικές; «Η Βενετία ήταν η πρώτη που ένιωσε την έλλειψη ισορροπίας στις αφίξεις», τόνισε ο Σιμόνε Βεντουρίνι, αντιδήμαρχος Τουρισμού, Κοινωνικής Πρόνοιας, Υγείας, Οικονομικής Ανάπτυξης, Εργασίας και Στέγασης στον Δήμο Βενετίας, καθώς μοιράστηκε την εμπειρία για το πώς αντιμετωπίζει η Βενετία τον υπερτουρισμό. Αναφερόμενος στα μέτρα για την κρουαζιέρα τόνισε ενδεικτικά πως «η διέλευση των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων από τα κανάλια, ακόμη και μπροστά από τον Αγιο Μάρκο, ήταν ένα μεγάλο πρόβλημα», το οποίο αντιμετωπίσθηκε με τους περιορισμούς στην είσοδο δύο τέτοιων μεγάλων πλοίων και έως το λιμάνι της Μαργκέρα.
Κυρ. Μητσοτάκης: Τα Γλυπτά, η οικολογική ετικέτα και ο στόχος για την πρώτη θέση στον τουρισμό
Διεθνές brand
Παρά τις προκλήσεις, όλοι συμφώνησαν πως η Ελλάδα αποτελεί ένα διεθνές τουριστικό brand. Σε αυτό στάθηκε και η νέα γενική γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών Σέιχα Αλ Νουέις αναφερόμενη στον «εκπληκτικό μετασχηματισμό» που έχει πετύχει η Ελλάδα στον τομέα του τουρισμού. «Η Ελλάδα έχει επινοήσει εκ νέου τον τουρισμό ως ένα στρατηγικό εθνικό περιουσιακό στοιχείο, ικανό να σταθεροποιήσει την οικονομία, να προσελκύσει παγκόσμιες επενδύσεις, να αναζωογονήσει την πολιτιστική κληρονομιά και να εμπνεύσει εμπιστοσύνη σε δύσκολους καιρούς», υπογράμμισε. Τέλος, από την πλευρά της η Αγάπη Σμπώκου, διευθύνουσα σύμβουλος PhaEA, αντιπρόεδρος ΣΕΤΕ και αντιπρόεδρος Marketing Greece, υπογράμμισε την εξαιρετική πορεία του ελληνικού τουρισμού, την αναβάθμιση των υπηρεσιών και των υποδομών, και τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη. Ωστόσο τόνισε ότι αυτή η επιτυχία γεννάει την ευθύνη για ένα νέο βήμα: «Το re-imagine να γίνει re-define».
Πηγή: kathimerini.gr



