
Τα σενάρια για την επόμενη ημέρα
Ευθύνες στο Υπερταμείο για το φιάσκο από τον υπουργό Επικρατείας Άκη Σκέρτσο – Το νέο σχέδιο που εξετάζεται για τα ΕΛΤΑ στους δήμους
Μετά το «κάζο» του Υπερταµείου και της κυβέρνησης σχετικά µε το κλείσιµο των 204 καταστηµάτων, τώρα αναζητείται φόρµουλα επανόρθωσης της πολιτικής (και όχι µόνον) ζηµίας που έγινε από τις µέχρι σήµερα κινήσεις της διοίκησης των ΕΛ.ΤΑ. και του Υπερταµείου. Για ένα τρίµηνο τα σχέδια Σκλήκα θα µπουν στο «ψυγείο», µέχρι να αποφασιστούν οι επόµενες κινήσεις.
Οι πρώτες σκέψεις, που ήθελαν τα ΕΛ.ΤΑ. ως έναν εκτεταµένο µηχανισµό της δηµόσιας διοίκησης, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιµότητα του δικτύου, γρήγορα µπήκαν ξανά στο συρτάρι, καθώς τίθεται θέµα κρατικής ενίσχυσης. Καλά ενηµερωµένες πηγές αναφέρουν ότι το σχέδιο να στεγαστούν καταστήµατα των ΕΛ.ΤΑ. σε δηµοτικούς/ κοινοτικούς χώρους, ώστε να προσφέρουν έργο στην παραµεθόριο και τα νησιά, είναι δύσκολο να προχωρήσει σε µια απελευθερωµένη αγορά ταχυδροµικών υπηρεσιών. Το σχέδιο, ωστόσο, δεν έχει εγκαταλειφθεί εξ ολοκλήρου και εξετάζονται λύσεις προκειµένου να βρεθεί το πρόσθετο αντικείµενο δραστηριότητας που θα εξυπηρετεί αποµακρυσµενες περιοχές. Σύµφωνα µε πληροφορίες των «Π», επ’ αυτού ο πρωθυπουργός έχει ζητήσει από τον αρµόδιο υπουργό Εσωτερικών, Θ. Λιβάνιο, να καταρτίσει ένα σχετικό πλάνο.
Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος σε ανάρτησή του σε κοινωνικά δίκτυα έκανε λόγο για ένα τρίµηνο αναγκαίων συζητήσεων και παρεµβάσεων, ενώ έκανε λόγο για αιφνιδιασµό της κυβέρνησης από τις αποφάσεις Σκλήκα και Υπερταµείου, στηλιτεύοντας ότι η άσκηση καθηκόντων διοίκησης των δηµοσίων οργανισµών, εκτός από τεχνοκρατική δεινότητα, απαιτεί και «οξυµένη» πολιτικότητα. Εριξε δε τις ευθύνες προς το Υπερταµείο, κάνοντας λόγο για ένα «µάθηµα προς το Υπερταµείο», που εποπτεύει µε θεσµική ανεξαρτησία κρίσιµες δηµόσιες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, όπως τα ΕΛ.ΤΑ. Παράγοντες της κυβέρνησης σηµείωναν ότι η ανάρτηση στις 29 Οκτωβρίου των 204 καταστηµάτων που θα κλείσουν την 1η Νοεµβρίου έπιασε την κυβέρνηση εξ απήνης. Οι ίδιοι παραδέχθηκαν ότι γνώριζαν πως σχεδιαζόταν το κλείσιµο καταστηµάτων και γενικότερα η περικοπή του λειτουργικού κόστους, αλλά δεν γνώριζαν τον αριθµό, τις γεωγραφικές θέσεις και την ίδια τη λίστα των προς λουκέτο καταστηµάτων. «Τη µάθαµε κι εµείς στις 29 Οκτωβρίου», είπε κυβερνητικό στέλεχος. Αναφορικά µε την πρόταση Μπένου να γίνουν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πελατών (ΚΕΠ) γραφεία και των ΕΛ.ΤΑ., κυβερνητικά στελέχη αναφέρουν ότι είναι µάλλον δύσκολο να συµβεί αυτό, καθώς οι υπάλληλοι του οργανισµού διαχειρίζονται χρήµατα και εκτελούν συναλλαγές. Οι υπάλληλοι των ΚΕΠ όχι. Θα πρέπει να γίνουν και ταµίες οι υπάλληλοι των ΚΕΠ, κάτι που είναι σχετικά δύσκολο.
ΕΛΤΑ shop-in-shop
Από την άλλη πλευρά, τα ίδια στελέχη αναφέρουν πως δεν µπορούν µονοµερώς οι δήµοι και οι κοινότητες να παραχωρήσουν χώρους στα ΕΛ.ΤΑ. προκειµένου να παρέχουν υπηρεσίες. Αυτό αντίκειται στην ευρωπαϊκή νοµοθεσία και είναι σίγουρο ότι οι ανταγωνιστές τους θα προσφύγουν. Αυτό που θα µπορούσε να γίνει είναι να υπάρξει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προκειµένου να υπάρξει σηµείο (shop-in-shop) µέσα στα δηµοτικά και κοινοτικά γραφεία για κάποιον που προσφέρει τέτοιου είδους υπηρεσίες. Οµως σε µια τέτοια περίπτωση µπορεί να αθροιστούν 4, 5 ή και περισσότερες επιχειρήσεις να παρέχουν ταχυδροµική υπηρεσία σε αποµακρυσµένα σηµεία, διεκδικώντας µέρος του κόστους της παροχής καθολικής υπηρεσίας. Σύµφωνα µε το Yπερταµείο, τα ΕΛ.ΤΑ. θα δώσουν έµφαση εκεί όπου βρίσκεται ο παλµός της αγοράς, δηλαδή να κερδίσει µερίδιο στις ταχυµεταφορές και το ηλεκτρονικό εµπόριο. Σηµειώνει δε ότι η στρατηγική αυτή έχει φέρει αποτελέσµατα, αφού ο Οµιλος ΕΛ.ΤΑ., από την 5η θέση που κατείχε στην ελληνική αγορά ταχυµεταφορών το 2019, πέρυσι βρέθηκε στη 2η θέση, µε µερίδιο 13%. Επίσης κρίσιµη για το µέλλον του οργανισµού είναι η συνεργασία που ανακοινώθηκε µε την Alpha Bank. Καθώς οι τράπεζες µειώνουν τα φυσικά τους δίκτυα, τα ΕΛ.ΤΑ. µπορούν να αποτελέσουν µια εναλλακτική λύση για την παροχή τραπεζικών υπηρεσιών σε αποµακρυσµένες γεωγραφικά περιοχές της χώρας. Το Υπερταµείο σηµειώνει ότι θα παραµείνει το µεγαλύτερο φυσικό δίκτυο στη χώρα µας, διαθέτοντας 843 φυσικά, σταθερά σηµεία εξυπηρέτησης και 1.663 ταχυδρόµους.
ΠΗΓΗ:parapolitika.gr



