ΕλλάδαΠαιδεία

Έπεσαν 25.000 αποβολές για κινητά στα σχολεία, έκρηξη της ΔΕΠΥ στους μαθητές

120 μαθητές την ημέρα τιμωρήθηκαν τη φετινή σχολική χρονιά – Διπλάσιος ο αριθμός των αποβολών σε σχέση με πέρυσι – Oλο και πιο συχνά τα φαινόμενα Διάσπασης Προσοχής και κοινωνικής απομόνωσης – Με συμπτώματα εθισμού το 80% των εφήβων

Καθώς το ρολόι μετράει αντίστροφα για τον περιορισμό της πρόσβασης των ανηλίκων στα social media, η επιχείρηση «πάρτε τους τα κινητά από τα χέρια» είναι σε πλήρη εξέλιξη. Στα σχολεία ολόκληρης της χώρας, τη φετινή χρονιά, οι αποβολές σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σχέση με πέρυσι, με 120 μαθητές την ημέρα, κατά μέσο όρο, να δέχονται ποινή επειδή δεν μπορούσαν να αποχωριστούν το κινητό τους τηλέφωνο στη διάρκεια των μαθημάτων.

Ο αριθμός είναι τεράστιος, ιδιαίτερα εάν αναλογιστεί κανείς ότι είναι η δεύτερη χρονιά που εφαρμόστηκε το ποινολόγιο για τα κινητά και ότι την πρώτη (τη σχολική χρονιά 2024-25) κατά μέσο όρο 76 μαθητές την ημέρα αποβάλλονταν για χρήση κινητού στις σχολικές αίθουσες.

Με περίπου 8 στους 10 εφήβους (14-17 ετών) στη χώρα μας να έχουν συμπτώματα εθισμού στο Διαδίκτυο και τη διαδικτυακή εξάρτηση να εμφανίζεται πλέον όλο και συχνότερα ακόμα και σε παιδιά δημοτικού, δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί τόσα πολλά παιδιά αρνούνται να αφήσουν τη συσκευή του κινητού, ρισκάροντας ακόμα και με ποινή.

Οπως και γιατί έχει αλλάξει τόσο η συμπεριφορά των εφήβων, θέτοντας τις κυβερνήσεις όλου του κόσμου σε κόκκινο συναγερμό, με τη μία μετά την άλλη να αποφασίζουν μέτρα περιορισμού των ανηλίκων στο Διαδίκτυο και ειδικά στα κοινωνικά δίκτυα…

Έπεσαν 25.000 αποβολές για κινητά στα σχολεία, έκρηξη της ΔΕΠΥ στους μαθητές

Καταιγίδα αποβολών

Στο μεταξύ η ελληνική κυβέρνηση τρέχει για το ντεμπούτο, από τον Σεπτέμβριο, της απαγόρευσης πρόσβασης των ανηλίκων στα κοινωνικά δίκτυα. Οπως πληροφορείται το «ΘΕΜΑ», από την επόμενη σχολική χρονιά θα ξεκινήσει κύκλος ενημέρωσης των εκπαιδευτικών και των γονέων από στελέχη του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που έχουν λανσάρει το Kid’s Wallet.

Οι πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων θα υποχρεωθούν να ελέγχουν και να κάνουν επιβεβαίωση της ηλικίας των χρηστών που υποψιάζονται ότι είναι ανήλικοι, ενώ η λίστα των social media που υπόκεινται στους περιορισμούς θα μεγαλώνει διαρκώς, αφού θα προστίθενται όσες εταιρείες θα χρησιμοποιούν εθιστικούς αλγόριθμους και ατέλειωτη προβολή σύντομων βίντεο.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, από την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς μέχρι και λίγο πριν από το τέλος της είχαν επιβληθεί περισσότερες από 25.000 αποβολές σε μαθητές για χρήση του κινητού τους τηλεφώνου. Ο αριθμός ήταν αισθητά αυξημένος σε σχέση με την προηγούμενη σχολική χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας είχαν επιβληθεί 14.806 ποινές αποβολής σε μαθητές για τον λόγο αυτό.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία και στις δύο σχολικές χρονιές, οι αποβολές για χρήση κινητού ήταν η μία στις τρεις ποινές που επιβάλλονταν σε μαθητές, με τις περισσότερες να επιβάλλονται στα σχολεία της Αττικής. Εάν επιχειρήσουμε να εξάγουμε έναν μέσο όρο τιμωριών που επιβάλλονταν σε κάθε σχολική χρονιά (λαμβάνοντας υπόψη ότι τα στοιχεία αφορούν από τον Σεπτέμβριο ως τον Μάιο και αφαιρώντας τα Σαββατοκύριακα), προκύπτει ότι τη σχολική χρονιά 2024-25 αποβάλλονταν κατά μέσο όρο 76 μαθητές την ημέρα, ενώ τη σχολική χρονιά που μόλις τελείωσε αποβάλλονταν κατά μέσο όρο 120 μαθητές τη μέρα.

Πηγές από τον χώρο της εκπαίδευσης επισημαίνουν ότι οι αριθμοί αυτοί είναι ανησυχητικοί, ιδιαίτερα εάν αναλογιστεί κανείς ότι οι μαθητές που αποβλήθηκαν δεν ήταν οι μόνοι που είχαν και χρησιμοποιούσαν κινητό, αλλά αυτοί που πιάστηκαν και αυτοί στους οποίους κρίθηκε απαραίτητο να επιβληθεί ποινή.

«Αφού στα σχολεία δεν ακολουθείται μια λογική στρατού», όπως εξηγούν εκπαιδευτικοί, «δηλαδή να αποβάλλεται όποιος πιαστεί με το κινητό στο χέρι, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι για να επιβληθεί αποβολή, υπάρχει μία κλιμάκωση: προηγήθηκε επίπληξη, μη συμμόρφωση του μαθητή και η αποβολή μετά».

Οχι μόνο αυτό, αλλά και στις περισσότερες περιπτώσεις η αποβολή είναι το έσχατο μέτρο, αφού συχνά οι μαθητές τιμωρούνται για βιντεοσκόπηση (συμμαθητών ή εκπαιδευτικών) εντός της σχολικής τάξης, την ώρα του μαθήματος, χωρίς συναίνεση, για δημοσιεύσεις στα social media που προκαλούν εντάσεις ή για περιπτώσεις φυσικού και διαδικτυακού εκφοβισμού.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι ποινές που επιβάλλονται είναι από μία έως τρεις ημέρες για χρήση του κινητού, έως πέντε ημέρες για παραβίαση προσωπικών δεδομένων και αποκλίνουσα συμπεριφορά του μαθητή σε σχέση με δημοσιεύσεις στο Διαδίκτυο, μέχρι και αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος αν κριθεί απαραίτητο.

Δεν πρόκειται λοιπόν απλά για παραβίαση των σχολικών κανόνων, αλλά για αποτύπωση βαθιών αλλαγών στην καθημερινότητα των μαθητών και των σχολείων, καθώς και την επιρροή των κοινωνικών δικτύων στη μαθητική συμπεριφορά. Γι’ αυτό άλλωστε και καταγράφεται έκρηξη της ΔΕΠΥ (διάσπαση προσοχής), με τους μαθητές να δυσκολεύονται να παραμείνουν συγκεντρωμένοι, καθώς η συνεχής ανάγκη για έλεγχο ειδοποιήσεων και η εναλλαγή ψηφιακών ερεθισμάτων διακόπτουν τη μαθησιακή διαδικασία.

Εθισμένοι από κούνια

Το κυριότερο, όμως, είναι ότι οι περισσότεροι μαθητές συμπεριφέρονται -και είναι- ως εξαρτημένοι και δεν μπορούν να αποχωριστούν το κινητό τους ακόμα και κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Εκπαιδευτικοί επισημαίνουν στο «ΘΕΜΑ» ότι τους έχει ανατεθεί η δύσκολη αποστολή να αποκόψουν από τα κινητά και τα τάμπλετ μαθητές, «οι οποίοι μεγάλωσαν με αυτά στα χέρια.

Υπάρχουν γονείς που έχουν μόνιμα εγκατεστημένα τάμπλετ στην κούνια του μωρού τους, ενώ το πιο συνηθισμένο είναι να βλέπουμε γονείς που αφήνουν τα παιδιά τους με ένα τάμπλετ για να είναι ήσυχα, στη διάρκεια των εξόδων. Αυτό το παιδί λοιπόν που έχει μεγαλώσει με τη συσκευή και το Ιντερνετ πάντα διάθεσιμα, πώς θα το διαχειριστείς απαγορεύοντάς του την πρόσβαση για μερικές ώρες της ημέρας του;».

Συμπεριφορές όπως αυτές που περιγράφει ο εκπαιδευτικός παραπάνω εξηγούν και τη διαπίστωση των επιστημόνων ότι στη χώρα μας παρατηρείται έκρηξη του εθισμού στο Διαδίκτυο, ακόμα και από παιδιά του δημοτικού! Στους δε εφήβους, ηλικίας 14-17 ετών, το ποσοστό αυτών που είναι εθισμένοι είναι τρομακτικό, αφού πλησιάζει το 80% του συνολικού πληθυσμού τους.

Η πανδημία φαίνεται ότι έπαιξε τον ρόλο της, αφού στη χώρα μας καταγραφόταν το 2019 ποσοστό μαθητών με ήπια εξάρτηση στο Ιντερνετ της τάξης του 30%-40% και με σοβαρή εξάρτηση της τάξης του 10%. Τα ποσοστά αυτά διπλασιάστηκαν στο πέρασμα των ετών, ιδιαίτερα μετά την πανδημία και τα lockdown κατά τα οποία οι ανήλικοι ήταν αναγκασμένοι να μείνουν κλεισμένοι στα σπίτια τους και να κοινωνικοποιούνται μέσω Διαδικτύου.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι η υπερβολική χρήση κινητού, social media και online παιχνιδιών δεν είναι απλώς μια «κακή συνήθεια». Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία ερευνών και κυβερνητικών ανακοινώσεων για την προστασία των ανηλίκων, 6 στους 10 ανήλικους (60%) εκδηλώνουν συμπεριφορές που συνδέονται με την ψηφιακή εξάρτηση, ενώ το 23% των 15χρονων δηλώνει ότι αισθάνεται έντονη νευρικότητα ή ανασφάλεια όταν δεν έχει πρόσβαση στο κινητό του τηλέφωνο.

Ενα 20% των εφήβων της ίδιας ηλικιακής ομάδας παραμελεί συστηματικά άλλες βασικές δραστηριότητες (όπως ο αθλητισμός, τα μαθήματα ή τα χόμπι του) εξαιτίας της ενασχόλησης με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ενας στους 3 μαθητές παραδέχεται ανοιχτά ότι κάνει υπερβολική χρήση, ενώ σχεδόν οι μισοί επιβεβαιώνουν ότι μένουν πίσω στις υποχρεώσεις τους για να βρίσκονται online. Το πρόβλημα ξεκινά πλέον από πολύ μικρές ηλικίες, καθώς το 76,6% των παιδιών 9-12 ετών (μαθητές δημοτικού) διαθέτει αυτόνομη και συχνά ανεξέλεγκτη πρόσβαση στο Διαδίκτυο.

Έπεσαν 25.000 αποβολές για κινητά στα σχολεία, έκρηξη της ΔΕΠΥ στους μαθητές

Ερχεται μπλοκ στα social media

Η σοβαρότητα της κατάστασης οδήγησε την ελληνική πολιτεία στη λήψη αυστηρών μέτρων, όπως η θεσμοθέτηση απαγόρευσης πρόσβασης στα social media για ανήλικους κάτω των 15 ετών χωρίς γονική συναίνεση και η δημιουργία teen accounts για ανήλικους από 16 ως 18 ετών, με περιορισμούς.

Η χώρα μας εισέρχεται σταδιακά σε τροχιά εφαρμογής αυτού του αυστηρού πλαισίου που περιορίζει την πρόσβαση παιδιών κάτω των 15 ετών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με ορίζοντα πλήρους ισχύος την 1η Ιανουαρίου 2027. Η ρύθμιση εντάσσεται στη συνολική ευρωπαϊκή στρατηγική για την ασφάλεια των παιδιών στο Διαδίκτυο και συνδέεται άμεσα με τον Digital Services Act, ο οποίος διαμορφώνει τους κανόνες λειτουργίας των ψηφιακών πλατφορμών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το «ΘΕΜΑ», η κυβέρνηση έχει ετοιμάσει το νομοσχέδιο, το οποίο έχει σταλεί και στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ώστε να γίνει έλεγχος συμβατότητας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η διαδικασία αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί γρήγορα, καθώς στόχος της κυβέρνησης είναι να έχει περάσει από ψήφιση το νομοσχέδιο πριν κλείσει η Βουλή για καλοκαίρι.

Και μετά το καλοκαίρι, από Σεπτέμβριο, ξεκινά κύκλος ενημέρωσης των εκπαιδευτικών αλλά και των γονέων για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει το «μπλοκ» στα κοινωνικά δίκτυα και πώς πρέπει ο καθένας να προστατεύσει τους ανήλικους. Αν και δεν έχει γίνει σαφές ακόμα, φαίνεται ότι με την ενημέρωση θα επιφορτιστούν στελέχη του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης.

Να σημειωθεί ότι ο υπουργός Δημήτρης Παπαστεργίου ήταν αυτός που αθόρυβα, εδώ και αρκετό καιρό, έστηνε το πρωτοποριακό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα Kid’s Wallet υπό την επίβλεψη του ίδιου του πρωθυπουργού που ενδιαφέρεται προσωπικά για το ζήτημα από την πρώτη στιγμή.

Έπεσαν 25.000 αποβολές για κινητά στα σχολεία, έκρηξη της ΔΕΠΥ στους μαθητές
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου έχει δημιουργήσει το Kids Wallet, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μηχανισμός επαλήθευσης ηλικίας για πλατφόρμες social media

Διάλογος με τις εταιρείες

Μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2027 έχουν διορία και οι πλατφόρμες, δηλαδή οι μητρικές εταιρείες των social media που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, να προσέλθουν στο τραπέζι του διαλόγου που τους έχει στρώσει η κυβέρνηση. Σε αυτό, τα στελέχη του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα εξηγήσουν στους εκπροσώπους των πλατφορμών πώς θα γίνει τεχνικά το «μπλοκ» στους ανήλικους, αλλά και ο εντοπισμός τους (ο οποίος χρεώνεται στα κοινωνικά δίκτυα για να γίνει).

Πάντως, ακόμα και όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία και αρχίσει στην πράξη ο περιορισμός της πρόσβασης των ανηλίκων στα κοινωνικά δίκτυα που «καίνε» το μυαλό τους, τίποτα δεν θα έχει τελειώσει. Ο κ. Παπαστεργίου έχει κάνει σαφές πως η λίστα των πλατφορμών που θα περιλαμβάνονται στις μπλοκαρισμένες για τους ανήλικους, θα είναι δυναμική και θα ανανεώνεται.

Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι στο στόχαστρο θα μπαίνουν πλατφόρμες οι οποίες έχουν εθιστικούς αλγορίθμους, που επιτρέπουν ή μάλλον ενθαρρύνουν το doom scrolling, την ατέλειωτη θέαση (συνήθως μικρών σε διάρκεια και βασισμένων στις προτιμήσεις του χρήστη) βίντεο. Τέτοιοι αλγόριθμοι έχει αποδειχθεί ότι προκαλούν διάσπαση προσοχής, μαθησιακές δυσκολίες, αλλά το κυριότερο δρουν στον εγκέφαλο όπως μια εθιστική ουσία, διεγείροντας τα κέντρα επιβράβευσής του.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, η παρέμβαση αφορά όλες τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης που:


  • α)
     επιτρέπουν δημιουργία προσωπικού λογαριασμού
  • β) επιτρέπουν δημοσίευση περιεχομένου ή αλληλεπίδραση (σχόλια, μηνύματα)
  • γ) χρησιμοποιούν αλγοριθμική προώθηση περιεχομένου
  • δ) συλλέγουν και επεξεργάζονται προσωπικά δεδομένα.

Η ρύθμιση θα μπορούσε να εφαρμόζεται σε κάθε ψηφιακή πλατφόρμα με πάνω από 100.000 ενεργούς χρήστες στην Ελλάδα, ώστε να μην παρακαμφθεί μέσω «εναλλακτικών» εφαρμογών.

Η παρέμβαση εστιάζει καταρχάς στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης που βασίζονται σε αλγοριθμικό feed, ατελείωτο scrolling και μηχανισμούς διαρκούς αλληλεπίδρασης (likes, reels, stories, short videos), στοιχεία που σύμφωνα με διεθνείς μελέτες συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο εθιστικής χρήσης στους ανήλικους.

Επαλήθευση ηλικίας με Kids Wallet

Πλατφόρμες όπως Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat και X ενσωματώνουν σχεδιαστικά χαρακτηριστικά «διαρκούς ροής περιεχομένου», τα οποία ενισχύουν την παρατεταμένη παραμονή στην εφαρμογή. Το Kids Wallet μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εθνικός μηχανισμός επαλήθευσης ηλικίας για πλατφόρμες social media, εξασφαλίζοντας ότι μόνο χρήστες με πιστοποιημένη ηλικία μπορούν να δημιουργούν λογαριασμούς.

Τα social media πρέπει να ενσωματώσουν την επαλήθευση του Kids Wallet ως μέρος της διαδικασίας εγγραφής, αντί απλώς να εμπιστεύονται την αυτο-αναφερόμενη ηλικία. Για τους ήδη εγγεγραμμένους χρήστες θα ζητηθεί εκ νέου η επαλήθευση ηλικίας με deadline π.χ. 90 ημερών. Μετά από αυτό το διάστημα θα κλειδώνεται ο λογαριασμός τους.

Για τους -πρώην, σε λίγο καιρό- χρήστες ηλικίας κάτω των 15 ετών, θα απαγορεύεται η δημιουργία και διατήρηση προσωπικού λογαριασμού σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Θα απαγορεύεται η πρόσβαση σε προσωποποιημένο περιεχόμενο, αλγοριθμικά feeds καθώς και η ιδιωτική ανταλλαγή μηνυμάτων στις ίδιες πλατφόρμες (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat). Δεν θα επιτρέπεται γονική συναίνεση ως εξαίρεση και η απαγόρευση είναι καθολική.

Μέτρα για τους 15-18 ετών

Αμέσως μετά την εφαρμογή του age ban με την απαγόρευση πρόσβασης στα κοινωνικά δίκτυα των παιδιών κάτω των 15 ετών, ακολουθεί νέα δέσμη μέτρων. Πρόκειται για μέτρα που θα αφορούν τους ανήλικους ηλικίας άνω των 15 ετών και κάτω των 18 και θα είναι εστιασμένα στην προστασία τους από όλους τους κινδύνους που απορρέουν από τη χρήση των πλατφορμών κοινωνικών δικτύων.

Τα μέτρα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα είναι απολύτως εστιασμένα στην προστασία των προσωπικών δεδομένων των ανηλίκων από την… ασταμάτητη όρεξη των πλατφορμών social media, την προστασία από παιδόφιλους και άλλους predators που στοχεύουν ανήλικους, αλλά και στην περιφρούρηση της υγείας και της ευεξίας των νέων. Πώς θα γίνει αυτό;

Και σε αυτή την περίπτωση, το βασικό «όπλο» θα είναι το Kids Wallet, μέσω του οποίου θα γίνεται η υποχρεωτική επαλήθευση ηλικίας για τη δημιουργία λογαριασμού εφεξής, ή για τη διατήρηση εάν πρόκειται για ανήλικο άνω των 15. Αφού θα διαπιστώνεται η ηλικία, θα ενεργοποιούνται οι ρυθμίσεις που ονομάζονται teen acount settings στο Kids Wallet.

Σε αυτές περιλαμβάνεται η απενεργοποίηση προσωποποιημένων διαφημίσεων, γεγονός που σημαίνει ότι δεν θα επιτρέπεται στις πλατφόρμες να συλλέγουν στοιχεία σχετικά με τις προτιμήσεις και τη συμπεριφορά στο Διαδίκτυο ώστε να δημιουργήσουν στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες (αποτελεί κοινή πρακτική να τηρούνται δεδομένα για αναζήτηση π.χ. παπουτσιών, ώστε να προβληθούν αργότερα διαφημίσεις πολυεθνικών fast fashion).

Ουσιαστικά, για τους διαφημιστικούς αλγόριθμους, οι λογαριασμοί των Ελλήνων ανηλίκων θα είναι σε shadow mode και άρα ανύπαρκτοι. Επίσης, θα επιβάλλεται παύση χρήσης των κοινωνικών δικτύων σε συγκεκριμένα ωράρια, όπως από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 6 το πρωί, ώστε να αποφεύγονται οι διαταραχές ύπνου που είναι ένα από τα συχνότερα συμπτώματα εθισμού στο Διαδίκτυο και άλλες ρυθμίσεις.

Στην πυρά τα social σε όλο τον κόσμο

«Είναι σαφές ότι η πλήρης απαγόρευση είναι η σωστή επιλογή. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνουν τα παιδιά δυστυχισμένα». Με αυτά τα λόγια ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα μια σειρά μέτρων προστασίας για τα παιδιά της χώρας του στο Διαδίκτυο.

Σε αυτά περιλαμβάνεται ο αποκλεισμός των παιδιών ηλικίας κάτω των 16 ετών από πλατφόρμες social media, με εξαίρεση εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων. Η Μεγάλη Βρετανία προστέθηκε στη μακρά λίστα των χωρών που εφαρμόζουν σκληρά μέτρα κατά των κοινωνικών δικτύων για να προστατεύσουν τους ανήλικους.

Εάν η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που πρωτοπορούν δείχνοντας τον δρόμο σχετικά με αυτό το ζήτημα, η Αυστραλία είναι ο παγκόσμιος πρωτοπόρος. Είναι η πρώτη χώρα στον πλανήτη που επέβαλε αποκλεισμό της πρόσβασης των ανηλίκων στα κοινωνικά δίκτυα από τις 10 Δεκεμβρίου 2025.

Στην Αυστραλία οι πλατφόρμες υποχρεούνται να εντοπίζουν τους ανήλικους (κάτω των 16) χρήστες και να τους αποκλείουν. Εάν διαπιστωθεί ότι δεν το κάνουν, μπορεί να βρεθούν αντιμέτωπες με πρόστιμα μέχρι και 49,5 εκατ. δολάρια Αυστραλίας (34,9 εκατ. δολάρια).

Στην περίπτωση της Αυστραλίας, η ιδέα ήταν καλή, αλλά η εκτέλεση κακή. Τα παιδιά σήμερα είναι άρτια καταρτισμένα στο Διαδίκτυο κι έτσι, ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των ανηλίκων που διέθετε λογαριασμό στα κοινωνικά δίκτυα που μπλοκαρίστηκαν, επέστρεψε, παρακάμπτοντας τους ελέγχους, είτε με χρήση VPN συνδέσεων, είτε με πλαστές ταυτότητες, είτε με χρήση στοιχείων από τους γονείς τους, είτε ακόμα και καταφέρνοντας να πείσουν τους υπαλλήλους των εταιρειών social media που έκαναν βιντεοκλήσεις ότι μίλαγαν με ενηλίκους, χρησιμοποιώντας βαρύ μακιγιάζ, γενειάδες κ.λπ.

Και πώς πήγε αυτό; Τα στοιχεία της αυστραλιανής κυβέρνησης αναφέρουν ότι το 60% των ανηλίκων που είχαν λογαριασμούς στα κοινωνικά δίκτυα βρήκαν τον τρόπο και επέστρεψαν σε αυτά, ενώ μελέτη της ερευνήτριας του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ Τζάσμιν Φάρντουλι λέει ότι το σύστημα της αυτο-αναφοράς ηλικίας έχει αποδειχθεί αναξιόπιστο, με το 84% των Αυστραλών ηλικίας 8-12 ετών να χρησιμοποιούν κοινωνικά δίκτυα παρότι απαγορεύεται πριν την ηλικία των 13,5 ετών.

Σε χώρες, άλλωστε, όπου έχουν επιβληθεί απαγορεύσεις για online πλατφόρμες όπως για παράδειγμα του gaming, όπως Κίνα, Ν. Κορέα και Γαλλία, έχουν αποδειχθεί πολύ αναποτελεσματικά, αφού τα παιδιά προσπερνούν τους περιορισμούς με χρήση VPN και άλλων τεχνικών μεθόδων.

Το πείραμα της Αυστραλίας

Και ενώ οι Αυστραλοί ξαναείδαν παιδιά σε παιδικές χαρές και ανήλικους να μαζεύονται στους δρόμους και να κοινωνικοποιούνται, η επιστημονική μελέτη επιμένει ότι η απαγόρευση θα έχει «αβέβαιες συνέπειες και πιθανότατα θα είναι μια μείξη από ωφέλειες, ζημιές και ουδέτερες επιπτώσεις, αντικατοπτρίζοντας την περιπλοκότητα των συνεπειών που έχουν τα κοινωνικά δίκτυα στους ανήλικους».

Κι αυτό γιατί τα παιδιά που δεν καταφέρνουν να επιστρέψουν στα social media μπορεί να μετατοπίσουν το ενδιαφέρον τους, σύμφωνα με τη μελέτη του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, σε άλλες δραστηριότητες που βασίζονται σε οθόνη, όπως η τηλεόραση ή το gaming, αντί να προτιμήσουν τις διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις.

Στον ίδιο δρόμο, των απαγορεύσεων, έχουν μπει ακόμα η Γαλλία, η Εθνοσυνέλευση της οποίας απαγόρευσε την πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για παιδιά κάτω των 15, όπως και η Δανία, η Σουηδία, η Πολωνία, η Σλοβενία και η Τουρκία, ενώ στη Γερμανία, οι ανήλικοι ηλικίας 13 έως 16 ετών επιτρέπεται να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μόνο με συγκατάθεση των γονέων. Γονική συναίνεση χρειάζονται τα παιδιά κάτω των 14 ετών για να κάνουν λογαριασμό στα social media στην Ιταλία, η Νορβηγία θα απαγορεύσει την πρόσβαση στα social για τα παιδιά κάτω των 16 ετών, όπως και η Ισπανία.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Getty Images / Ideal image, Shutterstock

ΠΗΓΗ:ptotothema.gr

Related Articles

Back to top button
advanced-floating-content-close-btn