Κυβέρνηση: Σχέδιο 7 δισ. για 60 έργα στην Περιφέρεια πριν από τις εκλογές – Ποια αφορούν το Νότιο Αιγαίο

Δείτε αναλυτικά
Η κυβέρνηση ετοιμάζει ρελάνς για τη “θυμωμένη” ύπαιθρο με κατασκευές οδικών αρτηριών, σιδηροδρομικών δικτύων, νοσοκομείων και μία σειρά δράσεων για τους επόμενους 17 μήνες
Ένας από τους βασικούς στόχους που είχε θέσει η Νέα Δημοκρατία για τη δεύτερη τετραετία διακυβέρνησης είναι η λεγόμενη «διπλή σύγκλιση»: ταχεία σύγκλιση της Ελλάδας με την Ευρώπη σε όλους τους επιμέρους δείκτες και περιφερειακή σύγκλιση. Όπως είχε αναφέρει, πριν από περίπου έναν χρόνο ο Κυριάκος Μητσοτάκης: «Αξιοποιώντας, πλέον, πιο σωστά τους ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για τη διπλή σύγκλιση, τη δραστική μείωση, δηλαδή, της απόστασής μας με την Ευρώπη, αλλά και τη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων».
Καθώς πλέον το διάστημα που υπολείπεται μέχρι τις εκλογές είναι πια 17 μήνες, για το Μέγαρο Μαξίμου είναι επιτακτική ανάγκη να τρέξουν με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα και να ολοκληρωθούν πριν από τις κάλπες μια σειρά από μικρά και μεγάλα έργα σε όλη την περιφέρεια.
Κυβέρνηση: Με 7 δισ. ευρώ χρηματοδοτούνται 60 έργα στην Περιφέρεια μέχρι τις εκλογές
Εξάλλου, το κλίμα τις τελευταίες εβδομάδες στην επαρχία έχει επιδεινωθεί, κυρίως για δύο λόγους: Ο ένας είναι το κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων των ΕΛ.ΤΑ., το οποίο μπορεί να «πάγωσε» προσωρινά, ωστόσο θα προχωρήσει σταδιακά με βάση τον αρχικό σχεδιασμό. Ο δεύτερος είναι τα μεγάλα προβλήματα σε αγρότες και κτηνοτρόφους λόγω της ευλογιάς των αιγοπροβάτων και των καθυστερήσεων σε πληρωμές επιδοτήσεων και ενισχύσεων από τις δυσλειτουργίες που προκαλεί η μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Στην κυβέρνηση υπάρχει η πεποίθηση ότι τα προβλήματα αυτά θα αντιμετωπιστούν και τα μέτωπα θα κλείσουν, την ίδια ώρα που στην περιφέρεια θα υλοποιούνται έργα που έχουν ανάγκη οι τοπικές κοινωνίες. Με χρηματοδότηση που φτάνει τα 7 δισ. ευρώ, συνολικά 60 μεγάλα έργα προχωρούν στις 12 περιφέρειες της χώρας (η Αττική δεν ανήκει στον σχεδιασμό αυτό), με τη φιλοδοξία να έχουν τελειώσει ή, έστω, σχεδόν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της άνοιξης του 2027. Ηδη, μάλιστα, στο πρώτο Υπουργικό Συμβούλιο του 2026, ο πρωθυπουργός έχει ζητήσει να μπει το θέμα αυτό στην ατζέντα και ο ίδιος σκοπεύει να ζητήσει από κάθε υπουργό να έχει στο «ραντάρ» του τα τοπικά θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του και να επιλύει τις εκκρεμότητες σε κάθε περιοχή.
Όλα τα παραπάνω εντάσσονται στην Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη, η οποία παρουσιάστηκε την περασμένη Τετάρτη σε κλειστή σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίµου (ΚΥΣΟΙΠ) από τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Θανάση Κοντογεώργη. Βασικός πυλώνας της Εθνικής Στρατηγικής, την εποπτεία της οποίας έχει ο Κωστής Χατζηδάκης, είναι -σύµφωνα µε τη σχετική ενηµέρωση- η επίλυση άµεσων ζητηµάτων που αφορούν την ελληνική περιφέρεια και η διαµόρφωση ενός εθνικού προγράµµατος σε ολόκληρη τη χώρα για τα επόµενα χρόνια, σε συνεργασία µε τις τοπικές κοινωνίες, ώστε στοχευµένα να κατευθύνονται εθνικοί και ενωσιακοί πόροι µε τον βέλτιστο και αποδοτικότερο τρόπο στην ελληνική περιφέρεια.
Αναλυτικά, τα 60 έργα που υπάγονται στην Εθνική Στρατηγική για την Τοπική και Περιφερειακή Ανάπτυξη και τα οποία επιδιώκει η κυβέρνηση να έχουν ολοκληρωθεί µέχρι τα µέσα του 2027, είναι τα ακόλουθα:
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ & ΘΡΑΚΗ
- Κατασκευή Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης €36 εκατ.
- Αναβάθµιση υποδοµών Λιµένα Αλεξανδρούπολης €24 εκατ.
- Νέο Γενικό Νοσοκοµείο Κοµοτηνής | ∆ωρεά Ιδρύµατος «Σταύρος Νιάρχος»
- Επέκταση κατά 5 χλµ. του φράχτη στον Εβρο €15 εκατ.
- Μεθοριακός Σταθµός Κήπων Εβρου €13 εκατ.
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΊΑ
- Αναβάθµιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (flyover) €463 εκατ.
- Επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης έως την Καλαµαριά €425 εκατ.
- 6ος προβλήτας Λιµένα Θεσσαλονίκης – Επέκταση λιµενικής υποδοµής (επενδυτικό πρόγραµµα) €130-180 εκατ.
- Σχεδιασµός, κατασκευή, χρηµατοδότηση, συντήρηση και λειτουργία 17 σχολικών µονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας €159 εκατ.
- Αγωγός Νέας Μεσηµβρίας – Ευζώνων / Γευγελή και Μετρητικός Σταθµός €92 εκατ.
ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
- Κατασκευή του τµήµατος Τρίκαλα – Εγνατία του αυτοκινητοδρόµου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 €480 εκατ.
- ∆ράσεις ανάπτυξης περιοχών ∆ίκαιης Μετάβασης (αποκατάσταση και µεταβίβαση εδαφών) €136 εκατ.
- Μονάδα Συµπαραγωγής Ηλεκτρισµού και Θερµότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) µε Μηχανές Εσωτερικής Καύσης (ΜΕΚ) φυσικού αερίου ≥ 65 Megawatts thermal (MWth) €81 εκατ.
- Κατασκευή Επαρχιακής Οδού Καστοριάς – Πτολεµαΐδας, Αξονας: Τµήµα ρέµα Κωτούρη – όρια νοµού Κοζάνης µε σήραγγα στην Κλεισούρα €71 εκατ.
- Φράγµα Τριανταφυλλιάς Αρδευτικά δίκτυα Τριανταφυλλιάς €41,5 εκατ.
ΗΠΕΙΡΟΣ
- Ολοκλήρωση Μεγάλου ∆ακτυλίου Πόλης Ιωαννίνων (Κόµβος Πανηπειρωτικού Σταδίου – Κόµβος Βογιάνου) €24,8 εκατ.
- Παράκαµψη Νικόπολης – συγκοινωνιακά έργα ανάδειξης αρχαιολογικού χώρου Νικόπολης Περιφέρειας Ηπείρου €15,64 εκατ.
- Αναβάθµιση του Οδοφωτισµού στο Εθνικό και Επαρχιακό ∆ίκτυο της Περιφέρειας Ηπείρου €9,7 εκατ.
- Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ιωαννίνων – Επέκταση ΤΕΠ €4,5 εκατ.
- Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων – Βελτίωση, εκσυγχρονισµός και αναβάθµιση φοιτητικών εστιών και φοιτητικής λέσχης Πανεπιστηµιούπολης Ιωαννίνων €3 εκατ.
ΘΕΣΣΑΛΙΑ
- Αποκατάσταση της µονής σιδηροδροµικής γραµµής Λάρισας – Βόλου, στα τµήµατα: i) Εξοδος Σ.Σ. Λάρισας – Σ.Σ. Λατοµείου, ii) Σ.Σ. Λατοµείου – Είσοδος Σ.Σ. Βόλου, iii) δύο θέσεων στον Σ.Σ. Βόλου €146,5 εκατ.
- Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδροµικής γραµµής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. ∆οµοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα €140 εκατ.
- Ηλεκτροκίνηση, σηµατοδότηση, τηλεδιοίκηση, τηλεπικοινωνίες και ETCS L1 στην υφιστάµενη µονή σιδηροδροµική γραµµή Λάρισα – Βόλος µε αναβάθµιση της σιδηροδροµικής γραµµής στο τµήµα Σ.Σ. Λατοµείου – ΒΙ.ΠΕ. – Σ.Σ. Βόλου €82,89 εκατ.
- Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, σηµατοδότησης – τηλεδιοίκησης και ETCS L1 στην υφιστάµενη σιδηροδροµική γραµµή Παλαιοφάρσαλος – Καλαµπάκα €72,8 εκατ.
- Μονάδα Επεξεργασίας Απορριµµάτων (ΜΕΑ) και επέκταση ΧΥΤΥ Π.Ε. Λάρισας €67,73 εκατ.
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ
- ∆ιασύνδεση Νησιών ΒΑ Αιγαίου µε το ηπειρωτικό σύστηµα (περιλαµβάνονται µόνο τα έργα που αφορούν Λέσβο/Λήµνο) €568, 6 εκατ.
- Επέκταση-βελτίωση πεδίου ελιγµών και συναφή έργα Αεροδροµίου Χίου «Οµηρος» €23 εκατ.
- Παράκαµψη δρόµου Πυθαγορείου – Χώρας Σάµου €18 εκατ.
- Επέκταση και εκσυγχρονισµός Αρχαιολογικού Μουσείου Χίου €17 εκατ.
- Βιολογικός καθαρισµός νότιας πόλης Μυτιλήνης €15 εκατ.


Επέκταση μετρό Θεσσαλονίκης, Κατασκευή τμήματος Τρίκαλα-Εγνατία
ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ
- Έργα ενίσχυσης Συστήµατος για την τροφοδότηση της Κέρκυρας €75 εκατ.
- Οδικός Αξονας Βόνιτσα – Λευκάδα €48, 1 εκατ.
- Ολοκληρωµένη Εγκατάσταση ∆ιαχείρισης Απορριµµάτων Ζακύνθου – ΟΕ∆Α Ζακύνθου €15 εκατ.
- Αγκυροβόλιο τουριστικών σκαφών Βασιλικής Λευκάδας €13 εκατ.
- Αποκατάσταση Ναυαγίου Ζακύνθου €8 εκατ.
ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑ∆Α
- Αξιοποίηση της περιοχής της πανελλήνιας έκθεσης Λαµίας €51 εκατ.
- Κατασκευή δικτύων αποχέτευσης ακαθάρτων στους οικισµούς Πλάκα ∆ήλεσι και ∆ήλεσι και επέκταση/αναβάθµιση στον Βιολογικό Καθαρισµό (ΒΙΟ.ΚΑ.) Σχηµαταρίου – Οινοφύτων του ∆ήµου Τανάγρας €37 εκατ.
- Αρδευτικό έργο Ελαιώνα Αµφισσας Π.Ε. Φωκίδας €37 εκατ.
- Προστασία από καταπτώσεις σε τµήµα της Εθνικής Οδού Αράχωβας – ∆ελφών στην περιοχή του Αρχαιολογικού Χώρου ∆ελφών €22 εκατ.
- Εργα αποκατάστασης στην περιοχή Σιδηροδροµικού Σταθµού ∆οµοκού λόγω των ζηµιών από τον «Daniel» €22 εκατ.
∆ΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑ∆Α
- Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδροµικής γραµµής στο τµήµα Ροδοδάφνη – Αραχωβίτικα €100 εκατ.
- Κατασκευή µονάδας επεξεργασίας αποβλήτων & µονάδας επεξεργασίας βιοαποβλήτων εντός του ΧΥΤΑ 2ης ∆.Ε. (Αγρίνιο) και εξάµηνη δοκιµαστική λειτουργία €78,35 εκατ.
- Εγκατάσταση συστήµατος ηλεκτροκίνησης και αντιθορυβικών ηχοπετασµάτων στο τµήµα Κιάτο – Ροδοδάφνη €73,7 εκατ.
- Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Απορριµµάτων (ΜΕΑ) & Μονάδας Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒ) στη θέση Φλόκα του ∆ήµου ∆υτ. Αχαΐας €55,1 εκατ.
- Κατασκευή και αναβάθµιση οδικής σύνδεσης πόλης Λευκάδας µε τον οδικό άξονα Ακτιο – ∆υτικός Αξονας και κατασκευή του νέου αγωγού ύδρευσης Λευκάδας στα εµπλεκόµενα τµήµατα €49 εκατ.
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
- ΚΥΤ Κορίνθου και δεύτερη σύνδεση του ΚΥΤ Μεγαλόπολης µε το σύστηµα 400kV €145,41 εκατ.
- Αντιπληµµυρική θωράκιση των περιοχών ανάντη και κατάντη του Αυτοκινητοδρόµου Τσακώνα – Καλαµάτα και της περιµετρικής οδού Καλαµάτας (παραχώρηση) €79 εκατ.
- Κατασκευή Φράγµατος Ασωπού Νοµού Κορινθίας €54,6 εκατ.
- Εργα µεταφοράς και διανοµής νερού άρδευσης από δίκτυα Αναβάλου στον ∆ήµο Ερµιονίδας Νοµού Αργολίδας €53 εκατ.
- Επαρχιακή Οδός Ριζόµυλος – Κορώνη €43 εκατ.
ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ
- ∆’ Φάση ∆ιασύνδεσης των Κυκλάδων (Νοτίων και ∆υτικών) €523 εκατ.
- Επέκταση και βελτίωση του πεδίου ελιγµών Κρατικού Αερολιµένα Νάξου €22 εκατ.
- Αποκατάσταση και επαναλειτουργία του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου €17,24 εκατ.
- Κατασκευή φράγµατος και αγωγού µεταφοράς Σχοινά νήσου Καρπάθου €16,7 εκατ.
- Αναβάθµιση Τουριστικού Λιµένα (Μαρίνα) Ρόδου €10 εκατ.
ΚΡΗΤΗ
- Νέος ∆ιεθνής Αερολιµένας Ηρακλείου (Καστέλλι) €521,84 εκατ.
- Μετατροπή σε αυτοκινητόδροµο του ΒΟΑΚ, τµήµα: Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος €186 εκατ.
- Λιµνοδεξαµενή Χοχλακίων Νοµού Λασιθίου και συνοδά έργα, φράγµα Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας Νοµού Λασιθίου και βασικά έργα αξιοποίησης αρδευτικού νερού €87,9 εκατ.
- Το έργο περιλαµβάνει δύο φάσεις: η πρώτη θα παραδοθεί τον Ιούλιο του 2026, ολοκλήρωση συνόλου το 2029. Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας και Ανάκτησης Αποβλήτων (ΜΕΑ) και ΧΥΤΥ Ηρακλείου €50 εκατ.
- Μονάδα Επεξεργασίας Απορριµµάτων (ΜΕΑ) και Χώρος Υγειονοµικής Ταφής Υπολειµµάτων (ΧΥΤΥ) Σητείας €26 εκατ.


Διασύνδεση νησιών ΒΑ Αιγαίου με Ηπειρωτικό σύστημα, κατασκευή Φράγματος Ασωπού



