ΔωδεκάνησαΠαιδείαΡόδος
Trending

Ιωάννης Πήτας στον topfm: “Ουραγός το Νότιο Αιγαίο σε διδακτορικά εν αντιθέσει με το Βόρειο – Να γίνει η Ρόδος εκπαιδευτικός φάρος” (ηχητικό)

Της Ρένας Βενιανάκη

Ο δρ. Ιωάννης Πήτας, κύριος ερευνητής του ΕΚΕΤΑ/ΙΠΤΗΛ και πρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Διδακτορικών Σπουδών στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AIDA) πραγματοποίησε έρευνα με θέμα τα διδακτορικά ανά 1.000 κατοίκους που διαθέτουν οι περιφέρειες της χώρας. Το Νότιο Αιγαίο, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα είναι αρκετά χαμηλά στη λίστα των κατόχων διδακτορικών παρά τον πλούτο που υπάρχει και στις δυο περιοχές. Ο κ. Πήτας ανέφερε ότι τα διδακτορικά πρέπει να μένουν και στις περιοχές για να συμβάλλουν στην ανάπτυξη. «Για τα Δωδεκάνησα έχουμε περίπου δύο διδάκτορες ανά χίλιους κατοίκους που κατάγονται από τα Δωδεκάνησα και περίπου δύο μένουν. Είναι πολύ μικρός ο αριθμός. Για τις Κυκλάδες, δεν θυμάμαι ακριβώς αλλά τα πράγματα είναι χειρότερα από τα Δωδεκάνησα. Εκεί που είναι καλύτερα τα πράγματα είναι στο Βόρειο Αιγαίο. Δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς τις ιδιαιτερότητες του Αιγαίου, γιατί δεν κατάγομαι από εκεί και γιατί δεν έχω και στοιχεία για να στηριχθώ. Εκείνο το οποίο υποθέτω είναι τη βιομηχανική παράδοση της Λέσβου και όπως λέτε, μπορεί να έχει παίξει ρόλο το εκεί Πανεπιστήμιο Αιγαίου», σημείωσε ο κ. Πήτας.
Ανέφερε ότι φτωχιές περιοχές όπως είναι η δυτική Μακεδονία είναι πρωταθλήτρια στα διδακτορικά δείχνοντας ότι «η φτώχεια οδηγεί στη μόρφωση» κάτι όμως που δεν ισχύει γενικά αφού σε πλούσιες χώρες ευνοείται και εκεί η μόρφωση. «Φαίνεται ότι το ανά κεφαλήν τουριστικό εισόδημα έχει έντονα αρνητική σχέση με την καταγωγή των διδακτόρων. Πρακτικά δηλαδή οι κάτοικοι των τουριστικών περιοχών δεν πάνε να μορφωθούν περισσότερο ίσως γιατί βρίσκουν πολύ πιο εύκολες διεξόδους. Μην ξεχνάμε άλλωστε και η μόρφωση σε φτωχά μέρη κατά κάποιο τρόπο ήταν μια εύκολη διέξοδος για εκείνους οι οποίοι ήθελαν κοινωνική εξέλιξη. Ίσως είναι  και μια ελληνική ιδιαιτερότητα γιατί στις άλλες χώρες υπάρχει θετική συσχέτιση του πλούτου με την μόρφωση γενικά. Δηλαδή οι πιο μορφωμένοι μορφώνουν τα παιδιά τους και οι διδάκτορες παντρεύονται διδάκτορες και κάνουν διδακτοράκια, ας το πούμε κάπως έτσι», σημείωσε.
 Πώς επηρεάζει την ανάπτυξη η ύπαρξη ή μη διδακτόρων σε μια περιοχής; Ο κ. Ι. Πήτας απάντησε: «Σίγουρα υπάρχει  συσχέτιση στις τουριστικές περιοχές ανάμεσα στους διδάκτορες που διαμένουν και στο τουριστικό εισόδημα. Αυτό είναι ακόμη πιο ανησυχητικό με την έννοια ότι ο τουρισμός έτσι όπως αναπτύσσεται στην Ελλάδα, δεν χρειάζεται εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα γιατί ήδη πολλά νησιά στο Αιγαίο είναι πια στα όριά τους. Αν δεν στηριχθούμε στον
πολιτισμό και στην επιστήμη για να παράξουμε νέο τουριστικό προϊόν, καλύτερες υπηρεσίες, τότε σημαίνει ότι μεσοπρόθεσμα δεν θα πάμε καλά. Εγώ έτσι καταλαβαίνω τουλάχιστον τα πράγματα, δεν είμαι ειδικός στην περιφερειακή ανάπτυξη ούτε στον τουρισμό αλλά έτσι τα καταλαβαίνω».

Πώς θα μπορούσε να αλλάξει η κατάσταση και η Ρόδος, η Δωδεκάνησος να αποκτήσει περισσοτέρους διδάκτορες που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη που χρειάζεται η περιοχή; Ο κ. Ι. Πήτας έδωσε ιδέες που θα πρέπει η πολιτεία, κεντρική αλλά και τοπική να τις δει και να δράσει: «Κάτι πρέπει να κάνει το κράτος επ’ αυτού, να ενισχύσει για παράδειγμα το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για να έχει καλύτερα αποτελέσματα. Αν δούμε το παράδειγμα της Κύπρου, η Ρόδος γιατί να μην γίνει φάρος εκπαιδευτικός;  Δεν της λείπει τίποτα. Υπάρχει μια παράδοση για να πατήσουμε. Τώρα υπάρχει και τουριστικό εισόδημα για να διαθέσετε σαν περιφέρεια ή σαν περιφερειακή ενότητα και να συνδεθεί η ανάπτυξη η εκπαιδευτική, η οποία μπορεί να γίνει και κεντρικά όπως σας είπα νωρίτερα, σε σχέση  με τις τοπικές ανάγκες. Δεν είναι μόνο να φτιάξω ένα πανεπιστήμιο το οποίο θα λειτουργήσει στο κενό. Πρέπει να το στηρίξω».

Aκούστε τον κ. Πήτα:

Σχετικές Ειδήσεις

Back to top button