Κολοσσός της Ρόδου: Όραμα αναγέννησης με παγκόσμιο αποτύπωμα και πυρήνα την ειρήνη

Η στρατηγική μελέτη του Γιώργου Μπαρμπούτη θέτει τα θεμέλια για ένα φιλόδοξο, βιώσιμο και πολιτισμικά φορτισμένο έργο με διεθνή απήχηση.
ΗΡόδος, νησί με βαριά ιστορική κληρονομιά και γεωστρατηγική σημασία, επιστρέφει στο προσκήνιο με ένα σχέδιο που συνδυάζει πολιτισμό, διπλωματία και ανάπτυξη. Ο Κολοσσός, το εμβληματικό σύμβολο της αρχαιότητας, τίθεται εκ νέου στο τραπέζι ως πρόταση αναβίωσης, όχι με τη μορφή πιστής αναπαράστασης, αλλά ως ένα σύγχρονο έργο με βαθύ ιδεολογικό και γεωπολιτικό περιεχόμενο.
Η μελέτη του Γιώργου Μπαρμπούτη προτείνει ένα φιλόδοξο σχέδιο που ξεπερνά τα όρια του τουριστικού θεάματος. Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο έργο που συνδέεται με τις παγκόσμιες προκλήσεις του 21ου αιώνα: την ειρήνη, τη βιωσιμότητα, τη διαπολιτισμική συνεργασία και την πολιτιστική εξωστρέφεια της Ελλάδας.
Αναβίωση χωρίς αντίγραφα
Η πρόταση απορρίπτει κάθε λογική αναπαραγωγής του αρχαίου γλυπτού. Αντί για ένα αρχαιοπρεπές άγαλμα, προτείνεται ένα έργο αρχιτεκτονικά πρωτοποριακό, τεχνολογικά καινοτόμο και αισθητικά σύγχρονο. Το νέο «θαύμα» καλείται να λειτουργήσει όχι μόνο ως τουριστικό ορόσημο, αλλά ως ενεργό σύμβολο πανανθρώπινων αξιών — ειρήνης, φιλίας και συνεργασίας.
Η Ρόδος, ως γεωγραφική και πολιτισμική πύλη μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, μπορεί να εξελιχθεί σε σταθερό σημείο διαλόγου, γεφυρώνοντας πολιτισμούς και εθνικά συμφέροντα.
Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης
Η μελέτη παρουσιάζει ένα σαφές και ρεαλιστικό πλάνο υλοποίησης. Η αρχιτεκτονική σύλληψη προτείνεται να αναδειχθεί μέσα από διεθνή διαγωνισμό, με στόχο την προσέλκυση καινοτόμων ιδεών από κορυφαία αρχιτεκτονικά γραφεία. Η αξιολόγηση των προτάσεων θα γίνει από πολυσυλλεκτική επιτροπή, με συμμετοχή προσωπικοτήτων από τον χώρο της τέχνης, των επιστημών, της τεχνολογίας και της πολιτικής.
Παράλληλα, η πρόταση δεν περιορίζεται σε ένα μεμονωμένο μνημείο. Περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός θεματικού μουσείου για τον Κολοσσό, ενός ερευνητικού κέντρου, μιας πανεπιστημιακής έδρας και ενός διεθνούς πολιτιστικού και συνεδριακού κέντρου, που φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε Μεσογειακή Έδρα Ειρήνης.
Χωροθέτηση με παγκόσμια στόχευση
Η χωροθέτηση του έργου αντιμετωπίζεται με όρους υψηλής συμβολικής και πρακτικής σημασίας. Το νέο μνημείο οφείλει να είναι ορατό από γη, θάλασσα και αέρα, να λειτουργεί ως σύγχρονος φάρος και να διασφαλίζει εύκολη προσβασιμότητα για όλους τους επισκέπτες. Παράλληλα, θα προβλεφθεί επαρκής περιβάλλων χώρος ώστε να φιλοξενηθούν οι συνοδευτικές υποδομές, αλλά και να επιτραπεί η μελλοντική επέκταση του εγχειρήματος.
Χρηματοδότηση χωρίς εμπορευματοποίηση
Το σχέδιο δίνει έμφαση στη χρηματοοικονομική αυτονομία και στη διαφύλαξη του πολιτιστικού χαρακτήρα του έργου. Η πρόταση προβλέπει διεθνή εκστρατεία συγκέντρωσης πόρων, με συμμετοχή ιδρυμάτων, διεθνών οργανισμών, ομογενών και φιλελλήνων. Η εμπλοκή πρεσβευτών της ιδέας σε παγκόσμιο επίπεδο ενισχύει την πιθανότητα χρηματοδοτικής επιτυχίας.
Κομβικό στοιχείο είναι ότι το έργο δεν θα μετατραπεί σε εργαλείο κερδοσκοπίας. Αντιθέτως, όλα τα έσοδα θα επιστρέφουν σε δράσεις που υπηρετούν την ειρήνη, την παιδεία, την πολιτιστική διατήρηση και την επιστημονική έρευνα.
Στρατηγική επικοινωνίας και παγκόσμια αναγνώριση
Η επιτυχία του έργου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητά του να επικοινωνηθεί σωστά. Η μελέτη προβλέπει την κινητοποίηση διεθνών προσωπικοτήτων, καλλιτεχνών και διαμορφωτών κοινής γνώμης που θα λειτουργήσουν ως πρεσβευτές της ιδέας. Παράλληλα, προτείνεται η αξιοποίηση παγκόσμιων δικτύων επικοινωνίας, ώστε το έργο να αποκτήσει το κύρος και την ορατότητα που του αναλογεί.
Στόχος είναι ο νέος Κολοσσός να αποκτήσει τη φήμη που απέκτησαν έργα όπως η Όπερα του Σίδνεϋ ή το Μουσείο Guggenheim, επανατοποθετώντας τη Ρόδο ως διεθνές πολιτιστικό brand.

Πολλαπλά οφέλη για τη Ρόδο και την Ελλάδα
Η πρόταση του κ. Μπαρμπούτη καταγράφει μια σειρά από ευδιάκριτα πλεονεκτήματα. Πολιτιστικά, το έργο ενισχύει την ελληνική πολιτιστική διπλωματία και καθιστά την Ελλάδα παράγοντα διεθνούς πολιτιστικής επιρροής. Τουριστικά, διαφοροποιεί το προϊόν της Ρόδου, επιμηκύνει τη σεζόν και δημιουργεί νέο αφήγημα για τον προορισμό. Οικονομικά, προσελκύει επενδύσεις, ενισχύει την απασχόληση και δημιουργεί έναν νέο κύκλο τοπικής ανάπτυξης.
Σε γεωπολιτικό επίπεδο, η Ρόδος μπορεί να αναδειχθεί -σε βάθος χρόνου- σε ουδέτερο έδαφος για διαπολιτισμικό διάλογο, ένα είδος «Νταβός της Μεσογείου». Μέσα από το συμβολικό της βάρος και την ουσιαστική της λειτουργία, η νέα δομή μπορεί να συμβάλει στη σταθερότητα, στην περιφερειακή συνεννόηση και στη διαχείριση των συγκρούσεων με πολιτιστικά μέσα.
Αειφορία και στρατηγική βιωσιμότητας
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενσωμάτωση των αρχών της αειφορίας. Το έργο συνδέεται με τους στόχους της Ατζέντας 2030 για τη βιώσιμη ανάπτυξη και επιδιώκει να λειτουργήσει ως θετικό υπόδειγμα οικολογικής συνείδησης, κοινωνικής ένταξης και πολιτιστικής καινοτομίας. Η χρήση νέων τεχνολογιών, η βιώσιμη κατασκευή και η διασύνδεση με την εκπαιδευτική κοινότητα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του σχεδιασμού.
Το εγχείρημα προτείνει τη μετάβαση από μια κουλτούρα παθητικής διαχείρισης του πολιτισμού σε μια κουλτούρα δημιουργικής επένδυσης με παγκόσμια προοπτική.
Η Ρόδος ως κόμβος του μέλλοντος
Η αναβίωση του Κολοσσού, όπως την οραματίζεται ο Γιώργος Μπαρμπούτης, ξεπερνά την ιδέα ενός μεγάλου αγάλματος. Είναι μια πρόταση στρατηγικής, μια επένδυση με πολιτιστική ψυχή και διεθνή λογική. Η Ρόδος μπορεί να γίνει κάτι περισσότερο από ένας προορισμός διακοπών. Μπορεί να γίνει τόπος συνάντησης λαών, ιδεών και λύσεων. Ο νέος Κολοσσός δεν θα κοιτάζει απλώς το παρελθόν — θα δείχνει τον δρόμο προς ένα μέλλον πιο ειρηνικό, πιο δημιουργικό και πιο συνεργατικό.

Ποιος είναι ο Γιώργος Μπαρμπούτης
Ο Γιώργος Μπαρμπούτης γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια Αιγύπτου και μετακόμισε στην Αθήνα σε νεαρή ηλικία. Σπούδασε στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιά και αργότερα, με υποτροφία του Ιδρύματος Μποδοσάκη, μετέβη για μεταπτυχιακές σπουδές στη Νέα Υόρκη, όπου φοίτησε στο WAGNER COLLEGE και στο PACE UNIVERSITY αποκτώντας Μ.Β.Α. και Post Master’s C.Α.G.S.B, , εξειδικευόμενος στους τομείς του Οργανωσιακού Management, International Marketing και της Εταιρικής Επικοινωνίας. Το 1989, πήγε στο Παρίσι, όπου φοίτησε στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα στον τομέα της Διοίκησης Διεθνών Ξενοδοχειακών και Τουριστικών Επιχειρήσεων, στο ΙΜΗΙ των Πανεπιστημίων CORNELL UNIVERSITY & ESSEC (Ecole Superieure des Sciences Economiques et Commerciales). Είναι επιπλέον κάτοχος του μεταπτυχιακού τίτλου Μ.Sc. από το ALBA (Athens Graduate Business School) στον τομέα της Στρατηγικής Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού.
Από το έτος 1991 δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά στο χώρο του τουρισμού εργαζόμενος ως Director of Marketing & Corpοrate Communications στον Όμιλο Ξενοδοχειακών Επιχειρήσεων Β. Α. Καμπουράκη (Ξενοδοχεία MEDITERRANEAN και RODOS PALACE Resort & Convention Center ),
Το έτος 1999 υπήρξε εκ των πρωτεργατών της καινοτόμου πρωτοβουλίας για τη δημιουργία ενός σύγχρονου έργου χιλιετίας, εμπνευσμένου ιδεολογικά από το αρχαίο θαύμα του Κολοσσού της Ρόδου και αφιερωμένου στις οικουμενικές αξίες της παγκόσμιας ειρήνης και συναδέλφωσης των λαών, έχοντας σαν στόχους την αξιοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και την υλοποίηση ενός μεγάλου οράματος ειρήνης στην περιοχή της Μεσογείου. Στη συνέχεια, ενεργώντας με την ιδιότητα του εκπροσώπου έργου Αναβίωσης Κολοσσού του Δήμου Ροδίων αλλά και του Project Leader της Επιστημονικής Ομάδας Τουρισμού του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου έχει υποστηρίξει την ιδεατή υλοποίηση του εγχειρήματος με εισηγήσεις σε διεθνή συνέδρια και fora. Έχει επίσης διατελέσει διευθυντής του Ελληνικού Ινστιτούτου Πολιτιστικής Διπλωματίας στη Ρόδο.
Έχει δώσει επίσης διαλέξεις στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο Πειραιά ,σε Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και σε Οργανισμούς όπως η ΑΣΤΕΡ, ο Σ.Ε.Τ.Ε., η Ε.Ε.Δ.Ε. και το TEDx Rhodes. Έχει συμμετάσχει ως ομιλητής σε συνέδρια σε θέματα που αφορούν στους τομείς της στρατηγικής, του σύγχρονου management των επιχειρήσεων, του marketing του συνεδριακού τουρισμού, του branding, της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας.
Τέλος, έχει διατελέσει αντιπρόεδρος και ιδρυτικό μέλος του Greek Chapter του SITE (Society of Travel Excellence), μέλος της Επιστημονικής Ομάδας Τουρισμού του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, της Επιτροπής Προώθησης Συνεδριακού Τουρισμού της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου καθώς και μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Marketing της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ).
ΠΗΓΗ: businessnews.gr